Usein kysyttyä

Vastauksia usein meiltä kysyttyihin kysymyksiin löydät alta.


Tuotteet

  • Mitä materiaaleja ikkunoissa ja ovissa on käytetty? Entä millä maalilla voin paikkamaalata ikkunaa ja ovea?
    • Tuotekohtaiset tiedot löydät jokaisen tuotteen tuotekortista.
    •  Paikkamaalina voi käyttää vesiohenteista maalia, esim. Tikkurilan Helmi-kalustemaali. Vakiosävy on valkoinen NCS S 0502-Y.
  • Millainen takuu tuotteilla on?
    • Noudatamme rakennustuotteiden yleisiä hankinta- ja toimitusehtoja (RYHT). Tuotteillamme on 36 kuukauden takuu toimituspäivämäärästä alkaen. Lisäksi eristyslasilla on viiden vuoden pöly- ja tiiveystakuu. Takuu ei koske lasien rikkoontumista.
  • Miten tilaan varaosia valikoimasta poistuneisiin tuotteisiin ja mistä saan niiden hintatiedot?
    • Valikoimasta poistuneita tuotteita voi tiedustella sähköpostitse osoitteesta pihlapro.tavaratilaukset@pihlapro.fi. Samaisesta osoitteesta voi tiedustella tuotteiden hintatietoja.
  • Miten ikkunat ja ovet tulisi varastoida ennen niiden asennusta?
    • Tuotteet voi säilyttää lyhytaikaisesti kuljetuspakkauksessaan. Pidempiaikaisessa varastoinnissa tuotteet tulee varastoida kuivaan tilaan, jossa kosteus ei pääse vaurioittamaan puuosien pintakäsittelyä ja tuotteet on ehdottomasti lisäsuojattava esimerkiksi pressulla tai katoksella. Mikäli kuitenkin joudutaan varastoimaan tuotteita ulkona, on huolehdittava siitä, että tuotteet pääsevät tuulettumaan riittävästi: esim. avataan kuljetuksessa käytetyt muovisuojaukset ja nostetaan ikkunapakkaukset/lavat irti maanpinnasta lankkujen varaan. Niput suojataan peitteillä niin, ettei vesi pääse valumaan nippujen päälle. Ulkovarastointia ei kuitenkaan suositella viikkoa pidemmäksi ajaksi.
    • Kuljetuspakkaus ei ole säilytyspakkaus!
  • Miten asuntoni ikkunoita ja ovia tulee huoltaa?
    • Ikkunoiden ja ovien käyttö- ja huolto-ohjeemme löydät täältä.
    • Jos taloyhtiössä ei ole isännöitsijää, ota yhteyttä urakoitsijaan.
  • Missä Pihlan tehtaat sijaitsevat?
    • Pihlan tehtaat sijaitsevat Keski-Pohjanmaalla Kannuksessa sekä Ruovedellä.
  • Onko normaalia, että ikkunan välitilassa on hyönteisiä?
    • Ikkunoiden välitilaan saattaa etenkin syksyisin hakeutua kärpäsiä ja muita hyönteisiä. Erityisesti vesistöjen läheisyys, eläinsuojat ja roskakatokset lisäävät kärpästen esiintymistä. Myös täytemaa ja ruokamulta lisäävät kärpästoukkien esiintymistä. Kärpäset hakeutuvat syksyisin näiltä esiintymisalueiltaan rakennusten lämpimille seinustoille ja ikkuna-aukkoihin.
    • Kärpästen tai muiden hyönteisten esiintyminen ikkunan välitilassa ei ole tuotevirhe, vaan se johtuu ylläkuvatusta luonnollisesta vuodenaikakierrosta, joka runsaana esiintymänä johtaa hyönteisten hakeutumiseen ikkunan välitilaan.
    • Ikkunarakenteen ilmankierron ja vedenohjauksen varmistamiseksi ikkunan ulkopuolen alumiiniprofiilien alareunassa on määrätyin välein aukkoja, joiden tehtävä on toimia sekä kondenssin poistoreikinä, että tuuletusaukkoina ilmankierrolle. Näistä tuuletus- ja vedenpoistoaukoista hyönteiset saattavat päästä ikkunan välitilaan.

Toimitukset

  • Miten vastaanotan tuotteet? Miten toimin kuljetusvauriotapauksissa?
    • Tarkasta tuotteet heti kuljetusvaurioiden havaitsemiseksi. Kuljetuspakkauksien on oltava ehjiä ja virheettömiä. Vauriosta on tehtävä merkintä rahtikirjaan ja otettava yhteys kuljetuksen suorittajaan.
    • Mikäli tuotteista löytyy pakkauksia avattaessa piilovaurioita, ilmoita niistä tehtaalle joko puhelimitse (0800 176 911) tai sähköpostitse reklamaatio@pihlapro.fi.
    • Huomautukset on tehtävä 7 päivän kuluessa lähetyksen vastaanottamisesta. Mikäli ilmoitusta ei tehdä säädetyssä ajassa, ei valmistaja vastaa näiltä osin lähetykseen kohdistuvista korjauskustannuksista. Ilmoitus vauriosta on aina vastaanottajan vastuulla.
    • Virheellisiä tuotteita ei saa asentaa, mikäli siihen ei ole saatu lupaa valmistajalta.

Yhteydenotot

  • Mihin otan yhteyttä huomatessani ongelmia asuntoni ikkunoissa ja/tai ovissa?
    • Ongelmatilanteissa tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä isännöitsijään.
  • Miten nopeasti huoltoilmoituksiin reagoidaan?
    • Yhteydenottopyyntöön vastataan vähintään 48 tunnin sisällä, käytännössä nopeamminkin.
  • Mihin ilmoitan reklamaatiosta?
    • Löydät tilausvahvistuksestasi alueen reklamaatiokäsittelijän yhteystiedot.